Vilde vidunderlige Gud

Vilde vidunderlige Gud

Tanker på en tirsdag – af Pastor Brian Christensen, Lemvig Bykirke

Sidste afsnit af DRs nye naturserie ”Vilde vidunderlige Danmark” er blevet sendt. Det blev til 5 fantastiske afsnit om Danmarks natur, som blev sendt søndag aften i den bedste sendetid. Selvom den fra forskellige side har fået lidt kritik, så har jeg glædet mig over at se seriens portræt af dyr, årstiderne og de mange virkelig smukke steder i Danmark. Der var mange dyr, som jeg ikke kendte navnene på og selvom jeg selv synes at jeg kendte til naturens kredsløb, så var det nyt for mig at se, hvordan dyrene har hver sin plads. Men det var også et indblik i de barske sandheder i naturen, at døden kan komme pludselig og ubarmhjertigt. Danmarks natur er meget mere end pæne køkkenhaver og gule rapsmarker.

Det kunne være spændende om nogen ville lave en tilsvarende serie, der kunne beskrive kristendommen. For selvom vi mener, at vi kender til kristentro og ved, hvem Gud er, så tror jeg at de fleste ville opdage ukendte sider ved Gud, hvis man zoomede ind på, hvad det vil sige at være kristen og hvem Gud er. Man kunne passende kalde serien for ”Vilde vidunderlige Gud”.

Mange af os mener nok, at vi har rimelig styr på hvad kristendommen går ud på. Og vi har placeret Gud og troen på ham i teologiske kasser, hvor vi har overblik og kontrol over hvem han er. Men Gud er som den danske natur. Meget mere vidunderlig og vildere end vi kan forestille os. Selvom jeg har været kristen i over et halvt århundrede, så er der dele af Guds væsen og troens liv, som jeg kun har en anelse om. Jeg har kun set stykkevis, små glimt af, hvem han er. Vi tror fejlagtigt, at vi har regnet Gud ud, at vi kan stille troen op på en formel: synd + tilgivelse = nåde. Men ligesom vi ikke kan svæve over landskabet som en kongeørn, sådan kan vi heller ikke overskue Guds væsen og vilje. Gud er mere vidunderlig end vi kan forestille os. Han er også langt fra at være en tam Gud. Jesus sagde det selv om Ånden: Den blæser, hvorhen den vil. Derfor er Gud uden for vores kontrol. Han er vild og vidunderlig.

Det er han i sin skaberkraft – det er jo ham der har skabt, ikke alene Danmarks natur, men hele universet. Det er han også med sin frelserkraft – intet og ingen kan standse ham i hans kærlighed til mennesker. Gang på gang sætter han himmel og jord i bevægelse, for at et menneske kan komme til tro på ham. Hvis man kunne udforske dybderne af Guds kærlighed, som fik ham til at sende sin egen søn til vor verden som menneske, lod ham bære alle menneskers synder, for så at forlade ham på korset og på den tredjedag lade ham opstå fra de døde – så ville man få ubeskrivelige og forunderlige ting at se. Ja, Gud er vidunderlig, men også vild, i sin hellighed og kærlighed, i sin hellige kærlighed. Frelse og fortabelse. Liv og død. Velsignelse og forbandelse. Det er for stort for os til at vi kan forstå det.

Jeg tager mit forslag tilbage. Ingen TV-serie ville kunne rumme Guds storhed og ingen kamera ville kunne yde retfærdighed til hans skønhed. Det er alene det enkelte menneske, der i bøn og tilbedelse kan nærme sig Gud. Og det er alene Helligånden, som kan åbne Bibelens ord for os og tolke Guds gerning i vores liv for os, så vi ser lidt flere glimt af vores vilde vidunderlige Gud.