Dåb i Lemvig Bykirke

Hjem / Dåb i Lemvig Bykirke

Hvad skal barnet hedde?

Dåb er den mest centrale begivenhed i kristenlivet. Her indledes forholdet til den Gud, som vi kalder vores himmelske far. Dåb i Lemvig Bykirke er placeret i starten af gudstjenesten umiddelbart før prædiken.

I god tid før den søndag I ønsker dåb, aftaler I dato og tidspunkt for dåben med præsten. I aftaler også et tidspunkt for et møde med præsten, som kan foregår hjemme hos jer. Formålet med mødet er at gennemgå dåben og forløbet til gudstjenesten.

Barnets fulde navn oplyses til præsten samt navnene på fadderne. Barnet skal have mellem tre og fem faddere, som selv skal være døbte og som minimum have nået konfirmationsalderen.

Fadderne skal være vidner til selve dåbshandlingen og sammen med forældrene er det faddernes opgave at give barnet den tryghed, der ligger i at vide, at det også er Guds barn. Det er derfor faddernes medansvar at fortælle barnet, hvad det betyder at være døbt.